Guide til affiliate begreber
Er du helt ny indenfor affiliate marketing, kan det være ret forvirrende, hvis man ikke kender de mange betegnelser som bliver brugt på de forskellige affiliate hjemmesider.
Her på siden kan du finde svar på alle de svære betegnelser, som bliver anvendt via vores lille guide:
API (Application programming interface)
Mulighed for at trække affiliate netværkets kampagner over i din egen database, sådan at du kan opbygge cashback sider og meget andet. Det kræver ofte viden omkring php for at anvende API.
Commission
Den indtjening du får fra det lead, som du har leveret til annoncøren. Du får altså en andel af fortjenesten ved at videreføre en kunde.
Cookie tid
Den tid kunden vil tilhøre dig. Hvis cookie tiden f.eks. er 30 dage, vil du få din indtjening, hvis kunden gennemfører et køb inden 30 dage fra de har trykket på dit link..
CPC (cost per click)
Bruges både om klikkampagner, men også om indtjening pr. klik.
CPM (cost per mille)
Visningskampagner (Du bliver betalt pr. 1000 visninger og ikke klik)
Keyword
Anvendes ofte i forbindelse med markedsføring på Google, hvor et keyword er det søgeord som man kan købe i sin AdWords-kampagne. Køber man sin annonce ind på dette keyword vil din annonce dukke op når folk søger på dette ord. Man bruger også betegnelsen keyword i SEO sammenhæng, når man vil dukke op på et bestemt keyword i den organiske Google søgning.
Klik/Click
Når en bruger klikker på din kampagne.
Lead
Et lead er når en bruger køber noget, opretter sig til noget, eller foretager en anden handling gennem den kampagner som du fører hos dit affiliatenetværk. Lead-kampagner er meget anvendt i affiliate-branchen da, annoncøren er sikker på at få noget ud af sin annonce.
PNI (partner network integration)
PNI betyder partner network integration og er den teknologi du skal anvende, når du skal have ført din indtjening tilbage i dit eget system.
Dette er et absolut must, hvis du driver et cashback site, da du på den måde kan tjekke om din bruger har gennemført en kampagne og at du har fået din provision fra din affiliate udbyder.
Pulje
Hos de fleste netværk kan du opsætte puljer til automatisk at hente bannerkampagner fra forskellige kategorier. På den måde slipper du selv for at skifte banner på din hjemmeside, når en kampagne udløber.
Survey
En undersøgelse som kunden skal svare på, hvilket så vil give dig provision.
UB (unikke brugere)
Antallet af unikke brugere, som har klikket.
Visninger/Impression
Det antal gange din bannerreklame er blevet vist.