Google Ads til affiliate brug

Google Ads kan være særdeles fordelagtig i forhold til affiliate marketing. Dels fordi dit arbejde som affiliate er at skabe relevant trafik til dine samarbejdpartneres hjemmesider. Her er Google Ads en fordelagtig del af din online markedsføring.

affiliate marketing netvaerk

På Googles søgemaskine bliver der udført omkring 2,3 millioner søgninger i sekundet. Størstedelen af ​​siderne med søgeresultater (SERPs), indeholder annoncer i form af Google Ads, hvis brugerne ikke har installeret en AdBlocker. Annoncerne bliver betalt af virksomheder via Google Ads interfacet. Google-annoncerne er således en særdeles fremragende måde at føre relevant og kvalificeret trafik til en affiliates hjemmeside. Alt dette er muligt via søgealgoritmer, som er designet til at spille sammen med folks søgninger efter produkter eller tjenester, som virksomheder tilbyder. På den måde bliver annoncerne relevante for brugerne uden annoncerne bliver forstyrrende.

Mangler du hjælp til annoncering via Google Ads? Så er der gratis viden at hente ovre hos Beruf, som altid klar til at hjælpe dig med din online markedsføring.

I det følgende kan du lære mere om, hvad Google Ads er og hvordan Google Ads fungerer. Du vil også lære mere om hvorfor du bør investere i Google-annoncering, hvis du ikke allerede er blevet overbevist.

Hvad er Google-annoncer?

Google tilbyder deres annoncer, der vises i søgeresultaterne på google.dk eller .com ved hjælp af Google AdWords (nu Google Ads). De viser også deres annoncer på andre websteder gennem Display-netværket og Googles AdSense-programmet.

Der er to sektioner af de betalte Google-annoncer, en over de “naturlige”, (som også er kendt som de organiske resultater) og den som fremgår nederst på resultatsiden. De organiske placeringer kan opnås gennem SEO.

SEO er også relevant for affiliate marketing, da du på den måde kan komme væk fra at brænde dit budget af i Google Ads. Vi kommer i dette indlæg kun overordnet ind på SEO.

Google Ads og affiliate

De sponsorerede resultater i toppen (kendt som annoncerne fra Google Ads) mærkes med et grønt “Annonce”-mærke. Resultaterne, der vises under annoncerne, kaldes de “organiske resultater” og kan optimeres ud fra en række forskellige tiltag som ligger i ordet SEO. I SEO indgår structured data, linkbuilding og hastighedsoptimering.

Google tilbyder også de såkaldte display-annoncer, der vises på Google Displaynetværket. Displaynetværket er en god samling af eksterne tredjepartswebsteder, der samarbejder med Google. Når dine brugere har besøgt din hjemmeside, så sørg for at du kan foretage retargeting. På den måde kan du målrette annonceringen til folk, der allerede har vist interesse i dine affiliate produkter.

Disse tredjepartswebsteder har således accepteret at vise Google-annoncer og er på den måde sikre og godkendt til dette. 

Google-annoncer på Displaynetværket kan være i form af blandt andet tekst, billeder, video eller rich media-format.

Disse annoncer kan målrettes på forskellige måder. Der er mange gode muligheder i forhold til at annoncere på Google.

Det inkluderer blandt andet remarketing og bannerannoncer, der kan være særdeles værdiskabende, hvis du har mange besøgende i overvejelsesfasen.

Hvis du bruger AdSense, vises dine annoncer i de valgte områder på en hjemmeside. Du kan altså få vist annoncer på specifikke sites i bannere eller andre typer af display annoncering.

Denne mulighed er som reelt billig og kan således bruges til at skabe salg eller øge brand kendskab.

Hvorfor vises Google reklamer?

En Google Ads auktion er fokuseret på de nøgleord, som annoncørerne vælger. Ofte anvendes der en liste med nøgleord, som skal målrettes til. Disse nøgleord er udvalgt fordi de er særligt relevante for deres forretningstilbud. 

Det er en kunst at vælge de ord, som folk potentielt bruger, når de søger efter produkter og ydelser via Google. Derfor giver det mening at benytte velrenommerede bureauer til sådanne opgaver. Det kan øge affiliate omsætningen markant, hvilket er positivt. 

En annoncør byder på disse søgeord og baserer hvert bud på, hvor meget de er villige til at betale for en Google-brugers klik på deres annonce. Dette bud bliver således kombineret med et kvalitetsresultat.

Læs mere om hvad kvalitetsresultatet betyder i Google Ads hos Berufs gratis vidensbank.

Det enkelte kvalitetsresultat tildeles af Google. Det er baseret på kvaliteten af den konkrete annonce som foreslås ud fra en række variable. På den måde kan Googles algoritme finde frem til, hvad for nogle konkrete Google-annoncer, som skal vises i SERP.

Når brugerene klikker på annoncerne, betaler annoncøren en pris afhængig af budstrategien som er valgt.

Det kan være prisen pr. Klik (CPC), der beregnes i forhold til en konkret formel, som er kaldet Google Ads CPC-formlen.

Tak fordi du læste med her hos Affiliate Netværk. Vi håber indholdet var lærerigt.